søndag 11. oktober 2015

Tønna - Hf - Dag 6

 
 
Tønsberg Tønne
9.10.2015

 
Jettegryte er et glatt og ofte sylindrisk hull i fast fjell.
Jettegryter har oppstått ved at en breelv har satt stein og grus i turbulent bevegelse under isen.
Bredde og dybde på jettegryter varierer fra noen få desimeter til mange meter.


 
..i dag gikk jeg forbi Tønna
og videre utover fra Ertsvik-stranda
 

 
..flere flotte jettegryter


 
..gråvær og litt regn i lufta -
men fargene i fjellet kom fint fram likevel..


 
..her måtte jeg hoppe over -
for å komme helt ut på tuppen av svabergene.
Det ser ikke så ille ut - men det kilte i magen - der jeg svevde over "juvet".

 
..grå himmel, grått hav, gråe svaberg
 


 
..her kommer jeg ikke lenger -
tid for pause..



 
..på vei tilbake

 
Mefjorden

 
..ser du apekatten?
 
Takk for turen
...
 
 

3 kommentarer:

  1. Så flott det ser ut der!
    I fjæra der mine foreldre bor er det en del jettegryter. De er veldig flotte :-)

    SvarSlett
  2. yes, i see the monkey! so cool! the rocks are neat and those holes are very cool.

    SvarSlett
  3. Jättefina bilder från havet! Så läckert med jättegrytorna och apan :)

    SvarSlett